
Veel bedrijven gebruiken de software van Microsoft niet optimaal. Grote kans dat jij ook onnodig veel third-party-software inzet. Bechtle kan je helpen nog meer te profiteren van je Microsoft-licenties. We spreken erover met business consultants Daniel Maelissa en Joost van Lochem.
“Vaak zijn klanten verrast dat alle opties die ze zoeken al in de Microsoft-omgeving zitten”, vertelt Joost. “Dat komt doordat mensen het traditioneel gezien nog kennen als OS en van de applicaties als Excel en Word.”
“Voor firewalling kijken mensen bijvoorbeeld sneller naar een apart bedrijf in firewalls, maar Microsoft heeft ook veel goede securityoplossingen”.
Waar kun je Microsoft-software nog meer voor inzetten?
Wanneer je als bedrijf alle opties van Microsoft volledig zou benutten, kan je volgens Joost tot 50% langer doen met de accu’s van je devices. Microsoft heeft namelijk veel te bieden.
Een belangrijke toepassing van de Microsoft-software is bij het onboardingsproces. Met Windows Autopilot kun je werkplekken uitrollen via de cloud. Je hebt geen imaging meer nodig en medewerkers kunnen binnen zeven minuten na ontvangst aan de slag.
“Als extra dienstverlening biedt Bechtle ook een White Glove optie, waarbij we alvast een voorinstallatie doen van alle vaste software, dat scheelt tot wel anderhalf uur aan downloadtijd voor de gebruiker”, vertelt Joost.
Ook tijdens het offboardingproces komt Microsoft-software goed van pas. Met behulp van Azure Active Directory kun je ervoor zorgen dat oud-medewerkers niet meer kunnen inloggen, bijvoorbeeld bij leveranciers.
Als IT personeelsuitdagingen versimpelen (gratis whitepaper)
Tweedelijns support, nieuwe medewerkers helpen opstarten, online samenwerktools faciliteren, de werkplek inrichten. Als IT heb je een dagtaak aan HR-gerelateerde vraagstukken. Ontdek in deze whitepaper hoe dat makkelijker kan.
Software beter inzetten in de praktijk
Dat de mogelijkheden van Microsoft niet allemaal even bekend zijn, blijkt uit een voorbeeld van Daniel. “Een van onze klanten houdt nog heel erg vast aan de papieren bruikleenovereenkomsten die eindgebruikers krijgen als ze een device krijgen. Niet zo handig, want als ze die per brief krijgen, gaan ze die waarschijnlijk niet tekenen.”
Binnen Intune is hier een veel betere oplossing voor. “Je kunt direct op het welkomstscherm een digitale bruikleenovereenkomst tonen. Als de werknemer die ondertekent, komt dat direct in de Intune portal te staan. Je kunt in één oogopslag zien welke persoon gekoppeld is aan welk device.”
Tip: “Mocht er een wijziging plaatsvinden in de bruikleenovereenkomst, dan kun je je eindgebruikers voorzien van een ge-updatet versie.”
Knelpunten bij de inzet van Microsoft-software
Veel organisaties hebben een schrijnend tekort aan IT-personeel. Hierdoor ontbreekt de kennis om software optimaal en veilig in te zetten. Dat is gevaarlijk, want steeds meer bedrijven krijgen te maken met cybercrime.
“Er is ook een grote toename aan complexiteit in de omgevingen van klanten. Vroeger gebruikte je gewoon een image, nu komen er constant updates vanuit de cloud waarbij je moet kiezen of je ze wilt uitvoeren”, vertelt Daniel.
Ook verkeerde inzet van samenwerkingssoftware kan een knelpunt zijn. Dat kan ertoe leiden dat zogenaamde high-potentials vertrekken naar bedrijven die dit wel goed op orde hebben.
Complete ondersteuning met Bechtle SMART Workplace
Om bedrijven te helpen het beste te halen uit de software van Microsoft, heeft Bechtle een de SMART Workplace-bundel ontwikkeld. Een combinatie van hardware, Microsoft-licenties, ondersteuning bij de operatie en service. Je kunt de dienst maandelijks opzeggen, opschalen of afschalen, bijvoorbeeld als je zelf de juiste kennis in huis haalt.
“We noemen onze SMART Workplace-dienst ook wel werkplekgarantie”, vertelt Daniel. “Wij zorgen dat medewerkers altijd aan de slag kunnen met een veilig en up-to-date systeem met waterdichte documentatie. Eigenlijk heb je alleen nog maar stroom nodig”
Bechtle neemt niet alleen het beheer uit handen, klanten overleggen regelmatig met de Service Delivery Manager over wat er beter kan en waar de kansen liggen. Als er toch iets misgaat, is dat snel opgelost. “We hebben korte lijnen met Microsoft voor het geval een escalatie nodig is”, legt Daniel uit.
Training voor IT en eindgebruikers
Veel bedrijven maken nog geen optimaal gebruik van hun Microsoft-software. “Onze consultants kunnen daarbij helpen”, vertelt Joost. “Zo kunnen we IT-afdelingen support geven bij cloudbeheer van endpoints, halen we de complexiteit eruit en kunnen we lagere licentiekosten realiseren.
Daniel vertelt dat dit vaak nodig is omdat de overstap naar Intune en Autopilot een grote verandering is. “We gaan van een statische image naar policies en toegang. Dat is een heel andere manier van werkplekken aanbieden waar we graag bij helpen. ”
Tot slot helpt Bechtle ook bij de training van eindgebruikers, zodat zij precies weten hoe de software werkt en waar de kansen liggen.
Benieuwd hoe een IT-reseller je kan ontzorgen bij HR-vraagstukken? Download dan de gratis whitepaper.
Lees ook