Remote desktop binnen jouw organisatie: dit moet je weten

Gaan jouw medewerkers deels op kantoor en deels thuis aan het werk? Dan is de remote desktop perfect voor je organisatie. Met behulp van remote desktop-software kunnen je werknemers vanaf elk device toegang krijgen tot hun werkplek. Ontdek hoe het precies werkt en waar je op moet letten.

Wat is een remote desktop precies?

Het woord zegt het eigenlijk al, een remote desktop is een ‘bureaublad’ (werkplek) die je op afstand kunt benaderen. Je kunt zo een device (ook wel client genoemd) op elke locatie verbinden met de computer (de server) op kantoor. Dit noemen we ook wel remote access: toegang op afstand.

De werkplek is zo niet langer aan een locatie gebonden, maar virtueel geworden. Dit biedt veel mogelijkheden voor organisaties waar regelmatig thuisgewerkt wordt.

Voor wie is deze remote access interessant?

Doordat je via remote access toegang krijgt tot apparatuur op een andere locatie, is deze techniek erg geschikt voor organisaties waar veel hybride wordt gewerkt. Dit is een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor. Een medewerker die thuis aan het werk is, kan zo heel eenvoudig de mogelijkheden van de kantoordesktop gebruiken.

Goed om te weten: het toepassen van remote desktop is niet alleen handig voor medewerkers. Ook voor de IT-afdeling heeft deze optie veel voordelen. Zo kun je medewerkers op afstand direct helpen door hun computer ‘over te nemen’. Dat is veel efficiënter dan wanneer je fysiek naar een hulpvraag toe moet.

Alle voordelen van remote desktop op een rij

Het belangrijkste voordeel van een remote desktop is dat je vanaf elke locatie toegang krijgt tot een bepaalde desktop. Je hebt deze dus altijd virtueel bij de hand, of je nu op een PC, laptop, Chromebook of zelfs op een smartphone werkt. Het is alsof je daadwerkelijk achter deze computer zit.

Dat is bijvoorbeeld ideaal wanneer een medewerker thuis een zwaar programma wil draaien, waar alleen een computer op kantoor sterk genoeg voor is. Via remote access kan die computer alsnog gebruikt worden.

Soms wil een medewerker op afstand toegang krijgen tot een bepaald bestand dat niet via mail of de cloud verstuurd mag worden. Ook in dit geval krijgt hij of zij direct via de remote desktop toegang.

De nadelen van remote desktop

Een nadeel van veel remote desktop-services, is dat het beeld verstoringen of vertragingen kan oplopen. Dat is niet alleen heel vervelend, maar kan er ook voor zorgen dat bepaalde applicaties niet goed werken. Denk bijvoorbeeld aan grafische toepassingen waar kleurechtheid heel belangrijk is. Ook is tekst soms niet meer goed te lezen.

Een ander belangrijk nadeel is dat je als IT-afdeling goed moet controleren of de software die je gebruikt veilig genoeg is. Niet alle aanbieders van remote access-software houden voldoende rekening met het risico dat beeldmateriaal en gevoelige data onderschept kunnen worden.

Hoe implementeer je remote access?

Om binnen je organisatie aan de slag te gaan met remote access, heb je speciale software nodig. Er zijn veel verschillende varianten, gratis en in verschillende prijscategorieën met hun eigen voor- en nadelen.

Wanneer je gebruik maakt van Teradici, worden de nadelen uit de vorige paragraaf ondervangen door middel van PCoIP® technology. Door deze slimme technologie is het verschil tussen het originele beeld en het virtuele verwaarloosbaar. Bedrijfsgevoelige data blijft veilig doordat deze het datacenter nooit verlaat en bij het versturen encrypted wordt.

Tip: Bij Teradici is het zelfs mogelijk om via een gps-verbinding of op een trage laptop te werken.

Remote desktop uitrollen

Omdat veel medewerkers nog niet zo thuis zijn in het principe van remote access, is het belangrijk om hen goed te informeren over het gebruik en de voordelen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een (online) workshop. Zo voorkom je schaduw-IT waarmee medewerkers alsnog gevoelige bestanden gaan versturen via de cloud of e-mail.

Om het hackers extra moeilijk te maken, is het noodzakelijk om sterke wachtwoorden en/of multi-factor autorisatie in te stellen. Sommige organisaties kiezen ervoor om ook via een VPN te werken. Ook IP-whitelisting kan een goede optie zijn. Hierbij mogen alleen goedgekeurde IP-adressen contact maken met de server-pc.

Lees meer