Wat is Single Point of Care precies?
Single Point of Care (SPOC) wil zeggen dat je als organisatie één centrale partij hebt waar je al je vragen onder kunt brengen. Van advies over aanschaf van een device of technische oplossing tot technisch support. Deze SPOC brengt verschillende IT-leveranciers bij elkaar.
Zo hoef je niet langer 50 tot 60 contracten te managen op IT-gebied, dat scheelt een hoop geregel en is vaak nog goedkoper ook.
Rutger Sneep van Centralpoint vertelt waarom dit zo gunstig is: “Wij hebben veel beter zicht op de hele keten. Hierdoor hebben we sneller door wat er speelt in de markt. Kijk bijvoorbeeld naar de uitdagingen door het chiptekort, dat hadden wij heel snel door. Hierdoor konden we onze klanten snel pro-actief informeren over de mogelijkheden.”
Eén centraal aanspreekpunt voor support
Als een van je medewerkers tegen een IT-probleem aanloopt, is het vaak niet direct duidelijk waar dit aan ligt. Is het een software-, hardware of gebruikersprobleem? Wanneer deze medewerker thuis werkt, is dat nog veel lastiger te achterhalen.
“Als je gebruikmaakt van Single Point of Care, kun je dit soort problemen allemaal bij dezelfde organisatie neerleggen. Die gaat vervolgens op zoek naar de juiste oplossing”, vertelt Rutger.
De businesscase van goede security
Wil je als IT-manager graag genoeg geld en aandacht voor security binnen je bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In deze longread lees je hoe je de directie kunt overtuigen met een ijzersterke businesscase.
DownloadenSpecialisten op het gebied van security
Er is nog altijd een stevig tekort aan IT-talent, hierdoor is het voor veel IT-afdelingen lastig om naast de dagelijkse werkzaamheden ook focus te hebben op de nieuwste cyberdreigingen.
“Veel MKB bedrijven hebben maar een of twee mensen in huis voor al hun IT en die moeten dus ook verstand hebben van cybercrime. Als deze medewerkers weggaan, heb je een probleem”, vertelt Rutger.
“Het is daarom vaak slimmer om onderdelen van je IT-organisatie uit te besteden aan een leverancier die werkt met het Single Point of Care-principe. Wij hebben specialisten in dienst die de hele dag bezig zijn met alle facetten van IT.”
Verschillende soorten werkplekken beveiligen
“We houden onze kennis en certificering structureel up to date, juist omdat ontwikkelingen in de IT zo snel bewegen. Als we in het beheer zien dat er iets dreigt fout te gaan, kunnen we daar proactief op acteren.”
Als je medewerkers niet allemaal met hetzelfde besturingssysteem werken, moet je als IT-afdeling kennis hebben van alle varianten. “Er zijn maar weinig organisaties die van allemaal kennis hebben, dat hebben wij wel omdat we met verschillende leveranciers werken.”
Hybride werken en Single Point of Care
Medewerkers werken steeds vaker hybride. Tijdens, maar ook buiten kantooruren. “Zo loggen mensen ‘s avonds of in het weekend in. Dat is heel uitdagend voor IT, als afdeling moet je nu altijd klaarstaan voor support en beheer.”
“Ik kan me voorstellen dat je hier als midden- of kleinbedrijf niet op ingericht bent. Centralpoint biedt 24/7 support en beveiliging. Je medewerkers bellen bij een probleem direct naar onze servicedesk.” Je kunt er ook voor kiezen om de helpdesk binnen kantooruren zelf te regelen, maar dit bijvoorbeeld ‘s avonds wel uit te besteden.
Wanneer kies je voor Single Point of Care?
Centralpoint helpt bedrijven met twee, maar ook met 30.000 medewerkers. Volgens Rutger zie je dat bedrijven vanaf 50 tot 200 medewerkers hun IT-afdeling echt professionaliseren.
“Dat is dan een logisch moment om contact op te nemen met een partij als Centralpoint. Het in dienst nemen van nieuwe medewerkers is een flinke investering en wij kunnen makkelijk opschalen wanneer je aan het groeien bent.”
“Het kan ook voorkomen dat je als bedrijf een speciale afdeling hebt waar met een compleet ander type device wordt gewerkt, dat kun je dan uitbesteden aan een IT-leverancier die werkt met het principe van Single Point of Care”.
Lees ook:
Neem contact op
Heb je een vraag die (nog) niet in een artikel beantwoord wordt of wil je gericht advies voor jouw organisatie? Vul dan het formulier in en wij brengen jou vrijblijvend in contact met één van onze HP-experts.
Contact